joi, 16 ianuarie 2014

Eminescu suntem noi!




Centrul cultural Mihai Eminescu din Barlad sanctuar de cultura si oaza de delectare artistica este locul unde merg de fiecare  data cu dragoste si nerabdare de a intra in atmosfera enigmatica a lumii frumosului exprimat prin cuvant si prin arta.
Sentimentul este de fiecare data acelasi. Inima incepe sa-mi bata mai puternic din clipa in care usa de la intrare se deschide  si impartind zambete sincere te intampina Geta Modiga cea care pastreaza viu spiritul poetului  nepereche si al doctorului Constantin Theodorescu donatorul tezaurului de arta si de carte ce se gaseste aici, in acest spatiu unic. 
Ieri 15 ianuarie a avut loc un dublu eveniment: sarbatorirea zilei de nastere a poetului Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 la Botosani) si implinirea a 3 ani de la deschiderea  acestei insitutii prestigioase de cultura din orasul moldav Barlad. Pe langa expozitia de pictura ce a adunat intr-un frumos buchet opere ale aritstilor plastici Doina Leahu, Mirea Cojocaru, Dragos Patrascu, George Rosu, Vasilian Dobos, Antonio Palie, si altii, prezenta artistei Teodora Spanu, a cantaretei de muzica populara si balade Elena Varlam si a solistului de folk Dragos Tufa au facut din acest moment aniversar un adevart festin artistic de neuitat. 
Spatiul unde se desfasoara de obicei evenimentele culturale la Centrul Eminescu are un numar limitat de locuri dar de asta data s-a dovedit neancapator pentru multimea de iubitori ai poeziei  Lucefarului poeziei romanesti.
Dupa ce Geta Modiga a deschis activitatea povestind cateva intamplari emotionante legate de diversitatea persoanelor care pe parcursul celor trei ani de cand acesta functioneaza au calcat pragul Centrului Eminescu, cantaretul Dragos Tufa impreuna cu Elena Varlam l-au elogiat prin vers cantat  pe Eminescu. “
Acum am si eu pe lume parte,
Pot imbratisa maiastra-ti carte,
Stiu ca frate-mi esti
Si-mi esti parinte,
Acum nimeni nu ma poate minte.”

Bine ai venit in casa noastra,
Neamule tu, floarea mea albastra,
Eminescu, Eminescu.”

Au  vorbit minunat prof. Dionisie Gradu si prof. Ghita Cristian despre opera poetului iar auditoriul i-a ascultat in liniste absoluta dornici de a afla lucruri interesante si noi despre opera si viata marelui poet.
Actrita Teodora Spanau ne-a electizat recitand cateva poezii atat de convingator incat am avut sentimentul ca ne vorbeste Eminescu insusi!.
Elena Varlam talentata cantareata de muzica populara, romaneste impodobita in traditionalul costum popular si fermecator  aratandu-si  partiotismul cu panglica tricolora din par ne-a recitat cateva poezii cu vocea puternica cu daruire si cu mult talent. Aceiasi interpreta a cantat si balade pe versuri de Eminescu. 
Atmosfera creata de artisti  era atat de speciala incat as fi vrut sa mai tina cateva ore… Am simtit pasiunea Getei Modiga, a carei inima bate dupa ritmul si rima poetului nostru iubit unic si universal,  pusa in pregatirea acestui moment special daruit barladenilor iubitori de cultura si de frumos. La aceasta s-a adaugat si cartea postala omagiala cu bustul lui Eminescu ce a fost daruita tuturor paricipantilor prin grija editurii “Dacri” din localitate.

Prin obiectivul camerei foto am vazut cum infrumusetate de lumina poeziei  fetele celor care au vorbit dar si fetele artistilor deveneau o continuare a Eminescului din tablorurile de pe peretii salii in care am petrecut o seara de neuitat. Am plecat spre casa cu poezii in gand si cu muzica in suflet convinsa ca Eminescu santem noi toti si Eminescu este in noi!

Seara zilei de 15 ianuarie, pentru prima data si Ziua Culturii Nationale petrecuta in acest loc drag inimii mele mi-a creat un sentiment pe care nu l-am mai avut de ceva ani grei de criza materiala si spirituala si anume o stare de incredere si de speranta ca poporul roman atata timp cat il are pe Mihai Eminescu nu va pieri ci va renaste din propria cenusa asemenea pasarii Phoenix.

 a consemnat  si fotografiat Dorina Stoica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu