sâmbătă, 11 mai 2013

Eminescu din Tara lui Iisus


Ingenioasa și dornica de a-l gasi pe Eminescu "oriunde s-ar afla" asa cum o stiu pe domnisoara Geta Modiga curator al Centrului Eminescu din Barlad, a gasit și in cartea ce-mi apartine, de curand lansata cateva referiri la marele nostru poet nepereche M.Eminescu ale carui versuri infrumuseteaza o pictura murala ce se afla in Biserica Romaneasca de la Ierusalim.

"Descoperim minunata icoană murală din partea opusă catapetesmei ce o reprezintă pe Maica
Domnului cu pruncul în braţe acoperită protector cu steagul României Mari. Alături de această imagine tulburătoare şi generatoare de profunde sentimente patriotice, am citit cu emoţie pe care e greu să o descriu în săracele mele cuvinte versurile poetului nepereche Mihai Eminescu;
“Ce-ţi doresc eu ţie, Dulce Românie,
Ţara mea de glorii, Ţara mea de dor?
Braţele nervoase, armă de tărie.
La trecutu-ţi mare, mare viitor!”
Şi pentru a face atmosfera românească să fie cât mai pregnantă în acel lăcaş special, pictorii au adăugat în scenele biblice sfinţi români îmbrăcaţi în costume tradiţionale.
Acolo, la Locurile Sfinte, în biserica românească, printre români, cu Eminescu şi cu harta României Mari aproape, am simţit profund şi mişcător mândria descoperirii atâtor valori inestimabile date de poporul meu. M-am îndreptat spre Sfântul Altar convinsă că suntem binecuvântați în pofida vicisitudinilor care fatidic ne urmăresc. Asemenea tuturor celor care au păşit înaintea mea, am devenit purtătoarea harului şi responsabilă de a duce cu mine o picătură din sfinţenia acestor locuri celor care încă nu au avut bucuria să ajungă aici."( din capitolul "Asezamantul Romanesc de la Ierusalim" - "De Florii in Tara lui Iisus" autor Dorina Stoica)

Avand drept pretext de discutie cartea "De Florii in Tara lui Iisus", in ultima zi a Saptamanii Luminate, astazi 11 mai am fost invitata Centrului Eminescu alaturi de parintele Giusca Petru si Nicolae Andrei redactorul revistei "Viata noastra" de la CARP-ul din localitate (unde a fost lansata cartea in Sambata lui Lazar), sa depanam amintiri si impresii despre Locurile sfinte celor care nu au ajuns acolo.  Intalnirea a prilejuit si a generat discutii legate de credinta ortodoxa, de traditie si de relatia oamenilor cu divinitatea, bland moderate de parintele Petru care rabdator a ascultat pe fiecare și a dat raspusuri fara a se grabi asa cum de multe ori fac cei care au misiunea de a "pescui" suflete.
Publicul prezent in sala dar si noi cei invitati  ne-am bucurat de ospitalitatea gazdei si de harul acestui lacs de cultura foarte special si primitor.  Le-a fost daruita cartea tuturor celor prezenti impreuna cu sincera noastra dorinta de a calatori si ei macar imaginar acolo unde cerurile sunt deschise si pietrele vorbesc, in Tara lui Iisus, a Sfintilor Apostoli si a Maicii Domnului.


2 comentarii:

  1. Stimata Doamna Dorina Stoica,
    Am citit acest articol, ca si altele referitoare la cartile dumneavoastra. Ma interesez de cartea "De Florii in Tara lui Iisus" (daca titlul este exact). Vreau sa comand cartea pentru Biblioteca Nationala a Israelului prin intermediul librariei cu care lucram. Din pacate, nu detin datele complete ale cartii. Indraznesc sa va rog sa binevoiti a-mi trimite datele cartii, pentru a putea face comanda. Va multumesc anticipat. Din articolele si fragmentele publicate am inteles ca este vorba despre o carte interesanta si potrivita profilului bibliotecii noastre. Astept raspunsul dumneavoastra.
    Cu deosebita stima,
    Dr. Lucian-Zeev Herscovici
    Selector de carti in limba romana,
    Biblioteca Nationala a Israelului, Ierusalim

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule Herscovici
    Mă onorează interesul dumneavoastră pentru cartea scrisă de mine ca urmare a vizitei la Locurile Sfinte din Israel. Dacă vreți vă pot trimite un exemplar al cărții prin poștă la o adresă pe care mi-o puteți scrie pe mail dorinastoica14@yahoo.com. De asemenea vom discuta și despre editura unde s-a tipărit și unde puteți face comanda dacă doriți mai multe exemplare pentru librărie.
    Cu bucurie,
    D.S

    RăspundețiȘtergere